بررسی شکل گیری اندیشه های صوفیانه درجوامع شرق اسلامی تا پایان قرن سوم هجری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان
- نویسنده کاظم ساسان میرزایی
- استاد راهنما مصطفی پیرمرادیان اصغر فروغی ابری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
عرفان و تصوف یکی از جلوه های اصیل و گسترده در فرهنگ و تمدن اسلامی می باشد. که مادر بسیاری از ملتها و اقوام شاهد وجود آن هستیم وبا سیری درتاریخ افکارملل ومذاهب می بینیم که اندیشه دوری از ظواهر دنیوی وتوجه به امور اخروی تنها خاص یک ملت یا قومی نبوده است.و اگر با تعمق به آن بنگریم خواهیم دید که اصل و منشا آن یکی است و تفاوت آنها عمدتاً در پیدایش شرایط و بسترهای رشد آن در جوامع می باشد. اگر چه تا کنون هیچ اتفاق نظری در مورد منشا شناخت و شکل گیری تصوف اسلامی حاصل نشده و هریک از صاحبنظران و محققان سخنان متفاوتی را بیان داشتند، با این وجود تلاش و کوشش در تبیین وبررسی و شناخت آن می تواند به مادر فهم صحیح این جنبه از فرهنگ و تمدن اسلامی کمک کند. واقعیت اینست که سخن گفتن در مورد عرفان و تصوف دشوار است چرا که اگر بخواهیم به دنبال تبیین و بررسی دقیق آن باشیم سرانجام خواهیم دید که آن از مقوله چیزی است که نمی توان آن را به بیان آورد و در مورد آن سخن گفت. نمی توان مدعی بود که برای اولین بار عرفان و تصوف مختص به کدام تمدن، فرهنگ و دین بوده چرا که همیشه در تاریخ بشریت وجود داشته است و آن در هر دین و فرهنگی از جلوه خاصی برخوردار بوده و از تاثیر پذیری آداب و رسوم و عقاید آن دین وفرهنگ به دور نبوده است. عرفان و تصوف در همه ادیان و فرهنگ ها مورد توجه بوده است از این رو برای آشنایی با تصوف در هر دوره،و در هر فرهنگ بررسی و شناخت شرایط و ویژگی های اجتماعی و سیاسی در همان دوره وفرهنگ و تمدن ضروری به نظر می رسد. تصوف یکی ازمسائل مشترک در میان فرهنگ ها، ملت ها، ادیان و نژادهای بشری است که بیش تر از هر موضوع و مسئله ای ادیان، فرهنگ ها و نژادهای بشری را رود روی هم قرارداده است. از آنجایی که به مساله تصوف به منزله ی راه خود شناسی توجه شده است که از این راه فرد در مسیر سعادت پیش می رود تا به هدف نهایی یعنی حقیقت دست یابد و چون این موضوع هدفی مشترک در میان همه تمدن ها، فرهنگ ها و انسانها بوده است، بنابراین بیش از همه در این مسیر حضور همه فرهنگ ها و ادیان را شاهد هستیم. با توجه به این که موضوع مورد بحث ما تصوف اسلامی می باشد یاد آوری این جمله نباید دور از ذهن واقع شود که در بررسی و تبیین و شناخت تصوف در هرِآیین و فرهنگی نباید از اوضاع و احوال مکانی که در آن رشد کرده غافل بود یعنی اینکه ما بایستی ببینیم که آیا زمینه رشد و شکوفایی در خود وجود داشته است یا نه. مسئله بعدی که باید مورد توجه واقع شود این است که مسلماً تصوف اسلامی از شرایط اجتماعی و سیاسی خود تاثیر پذیرفته است و خود اسلام با پیش رفتن و گسترش فتوحات در درون جوامع، ادیان و فرهنگ ها از تاثیر پذیری به دور نمانده است. از جهت دیگر چون تصوف معنای عام و مشترکی در همه ادیان و فرهنگ ها دارد همین جنبه اشتراک نباید ما را به اشتباه بیندازد و ما صرفاً تصوف اسلامی را برگرفته از عقائد و آموزه های غیر اسلامی بدانیم. اگر چه تصوف در پیوند با سرشت فطری انسانها قرار دارد پس وجود این گونه جنبه های مشترک در همه ادیان، فرهنگ ها و نژادهای بشری طبیعی به نظر می رسد. با توجه به صحبت های گفته شده ،در فصل اول این تحقیق به تعریف عرفان و تصوف از زوایای مختلف پرداخته شده، در فصل دوم به پیدایش تصوف، و بیان نظرات محققان و صاحبنظران درباب منشأ تصوف ،در فصل سوم زمینه های پیدایش تصوف در اسلام، فصل چهارم منابع غیر اسلامی تصوف و نحوه گسترش اندیشه های آن به جامعه اسلامی و قلمرو آن و در فصل پنجم به بیان افکار، اندیشه ها و شیوه زندگی زهاد وصوفیان نامدار از قرن اول تا پایان قرن سوم پرداخته شده است.
منابع مشابه
بهداشت در ایران از آغاز تا پایان قرن سوم هجری
برای پی بردن به سیر پیشرفت بهداشت در ایران ذیلا بمطالعه چگونگی این رشته از علوم د رچهار دوره مشخص می پردازیم الف- بهداشت از دوران آریائیها تا هخامنشیان ب- بهداشت در دوران ساسانیان ج- بهداشت درقرون اولیه هجری
متن کاملروند شکلگیری حرکتهای تفسیری «قرآن کریم» در ایران از قرن سوم تا پایان قرن چهاردهم هجری
دانشمندان ایرانی در تأسیس بسیاری از علوم اسلامی مثل علوم ادبی، تاریخ، فقه، حدیث، تفسیر، کلام، فلسفه و عرفان که در قرن نخست اسلامی پیریزی شد، نقش قابل توجهی داشتند. خصوصاً در زمینه تفسیر قرآن کریم، از صدر اسلام تاکنون هیچ قرنی نبوده است که اثری از سوی اندیشمندان مسلمان ایرانی عرضه نشده باشد. میتوان گفت که با ظهور اسلام در ایران، استعداد ایرانیان تحریک شد و روح تازهای در آن دمیده شد و درنتیجه ت...
متن کاملبهداشت در ایران از آغاز تا پایان قرن سوم هجری
برای پی بردن به سیر پیشرفت بهداشت در ایران ذیلا بمطالعه چگونگی این رشته از علوم د رچهار دوره مشخص می پردازیم الف- بهداشت از دوران آریائیها تا هخامنشیان ب- بهداشت در دوران ساسانیان ج- بهداشت درقرون اولیه هجری
متن کاملبررسی و تحلیل گفتمان فتوّتِ صوفیانه در تاریخ اسلام از قرن سوم تا هشتم هجری قمری
در تاریخ اسلام، فتوّت و جوانمردی به عنوان یک نظام اخلاقی به دو شاخه ی عملی (فردی و اجتماعی) و نظری (تدوین و نگارش فتوتنامه ها و رسائل) تقسیم میشود. فتوّتِ صوفیانه که تقریباً از قرن سوم هجری تکوین یافت؛ حاصل ارتباط متقابل فتوّت با تصوّف و شاخههای مهم آن یعنی ملامتیه و قلندریه بود. فتوّتِ صوفیانه به تدریج در قرن ششم هجری به یک نهاد سیاسی تبدیل و پس از سقوط خلافت عباسی، در عصر مغولان و ایلخانان در مناط...
متن کاملبررسی ابعاد اجتماعی آئین فتوت در خراسان از قرن سوم هجری تا قرن ششم هجری
آئین فتوت و جوانمردی یکی از پدیدههای دیرپای تاریخ ایران، از دوران باستان تا روزگار معاصر، بهحساب میآید. به رغم نفوذ و گسترش این مسلک در میان بسیاری از گروههای اجتماعی، بیشتر تحقیقات و پژوهشهایی که در این زمینه به خامه آمده است به طور عمده جنبههای عیاری و جنگاوری این سنت اجتماعی را به بحث گذاشته و زوایای اجتماعی و اقتصادی آن را فرو گذاشته است. این مقاله، با بررسی ابعاد مختلف آئین فتوت د...
متن کاملچگونگی استقرار و تثبیت تشیع امامی در طبرستان (از قرن سوم تا پایان هشتم هجری)
بررسی سیر تشیع امامی در طبرستان و چگونگی استقرار و تثبیت آن، از مباحث مهم تاریخ تشیع در ایران است. مسئلۀ اصلی تحقیق، چگونگی سیر و تحول تشیع امامی در طبرستان از مرحلۀ استقرار تا تثبیت آن در منطقه است؟ لذا این فرضیه طرح میگردد، طبرستان به علت شرایط خاص سیاسی و جغرافیایی و به دلیل استقبال از مهاجران علوی شیعه، فعالیت علمای شیعه و حمایت حکام محلی، شرایط مناسبی برای استقرار و تثبیت تشیع امامی داشت....
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023